SPEL INFÖR JUL

7 december, 2018

Vad ska man göra när släkt och vänner fylkas och maten är uppäten? Spela spel. Men vilket? Jag har mitt eget som jag ritade för länge sedan – ”Familjespelet” – men det är dels för stort för att kunna kopiera in här, dels för svårt för att man som spelare har det tufft att gå ut. Även om man endast behöver en spelpjäs och en tärning. Barnbarn går snart upp i limningen om inte mormor tröstar och hjälper till.

En dag ska jag kanske sälja det till Alga och äntligen tjäna stora pengar.

Men till dess; när en samlare letar i sina gömmor vet man aldrig vad som kan dyka upp. Jo si där! Ett annat spel: ”Grand Prix”

Det passar alldeles utmärkt även för barnbarn. Det behövs heller inga datorer, mobiler eller appar. Bara en tärning, i stunden refererade regler och gott humör. Tror jag köpte det i Köpenhamn för runt 35 år sedan.

Sex länders cyklister tävlar. Vilket land vill man representera? I mitt heat körde jag för Tyskland. Som vann. Sen körde barnbarn Buster för samma land i nästa omgång medan jag fick massage. Tyskland vann.

– Det är alltså inte bara slump, skulle ”Alpturken” säga.

cykel